advanduren

vrijdag 31 december 2021

Op 20 dec. zei mijn vogelmaatje het wordt mooi weer vandaag maar ik zei het wordt 'n grijze dag dus zijn we op de fiets toch weggeweest en het was erg koud, dus zijn we die dag niet veel tegengekomen. Wel Kepen, Vinken en ook nog 'n Lepelaar overvliegend dat ik van mijn fiets moet springen om 'n foto te maken, wel laat in de tijd van het jaar. Ook nog wat Brandganzen, Roeken en Hazen tegengekomen. Bij mij zag ik 2 baltsende  Futen en kwamen  met blad naar boven dat heb ik nog nooit gezien in de winter. De volgende dag was het mooi weer toen kwam het zonnetje door, zag ik 'n Wulp tussen de rijp lopen de grond was zacht maar volgens mij zaten de wormen erg diep. Dan zie je op het nieuws dat 'n paar duizend Kraanvogels het niet gered hebben door de vogelgriep en ook nog andere vogels dan schiet de tranen in je ogen als je het ziet op het nieuws.



Veel kijkplezier.
Klik op de foto voor 'n groter en beter beeld.

Fuut.
Baltsgedrag.

Fuut.
Na de balts kwamen ze met 'n blad boven.

Brandgans

Brandgans

Roek

Lepelaar

Lepelaar

Hazen

Haas



Keep

Vink

Keep

Grote Zilverreiger

Blauwe Reiger

Wulp

Wulp

Wulp

Wulp

Wulp

Wulp


En bedankt voor 'n reactie op deze blog.
En 'n fijne jaarwisseling.


8 opmerkingen:

  1. Dag Loes,
    Allereerst de beste wensen voor 2022 met weer een heleboel mooie waarnemingen in de natuur.
    De vogelgriep houdt inderdaad nogal thuis. Het is als het ware een soort corona onder de vogels, met helaas vaak een dodelijke afloop.
    In december is het aantal mooie waarnemingen vaak wat aan de lage kant. Het valt mij dus nogal mee wat je gezien hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerst een heel gelukkig 2022, in goede gezondheid en met veel foto uitstapjes. Weer een mooi overzicht, vooral de wulp in het veld met de rijp is prachtig. Wat jammer van de kraanvogels, dat nieuws had ik gemist. Was jij trouwens al bij de waterspreeuw geweest, tussen voorschoten en Leiden. Ik ben er 2 keer geweest, maar fotograferen is lastig, hij zit langs een kanaal vrij laag tegen de kant. En veel golfslag, zeker met die wind van de laatste dagen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ghita, ik was niet bij de Waterspreeuw, de laatste keer was in de AWD. en het weer werkt ook niet mee.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Loes,
    Knappe verzameling soorten hier, de jonge Lepelaar had geen zin in een tocht naar het zuiden. En kijk die Hazen eens bij elkaar zitten, die hebben zich gelukkig verborgen kunnen houden voor al die om zich heen schietende klote jagers!
    Schitterende foto's van de Wulp met de rijp op het weiland.
    Mooi blog.
    Gezondheid en mooie fotomomenten in 2022 toegewenst Loes.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes,

    Ik wens je ook een gezond en gelukkig nieuwjaar. Erg bijzonder zeg dat die futen nu al baltsgedrag vertonen, maar het weer is tot nu toe ook erg zacht, de seizoenen verschuiven zo aardig met die klimaatverandering. Dat zie je ook aan de lepelaars, steeds meer blijven er in ons land overwinteren. En de hazen hebben zo te zien de lente ook al in hun bol. Mooie platen maakte je ervan en ook de vink en de keep zijn heel mooi. Ja, je vraagt je af of die wulp zo nog bij z'n voedsel kan met die bevroren ondergrond, mooi gefotografeerd.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,
    Leuke afwisselende serie foto's!
    Die fietstochtjes van jou zijn toch altijd wel rijk gevuld!
    Super!
    Nog de beste wensen voor 2022 met hopelijk weer heel veel mooie vogeltjes (en haasjes)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    die lepelaars zijn hier ook nog althans.... er zitten hier 5 jongen exemplaren en die foerageren erover. Gelijk komen er dan een hele serie zilverreigers bijstaan hahahahaha... Ik denk dat de jonge lepelaars het gewoon proberen om de winter over te blijven.

    Heel leuk om je Wulp te zien. Ik vind het ook van die mooie vogels en al helemala als je ze in de rijp kan vastleggen. Die hazen zijn ook al zo gaaf net als de keep en de reigers.

    Ja, triest als je ziet hoe de dieren (zeker de kraanvogels en zwanen) rondjes draaien en dood neervallen door de vogelgriep. Echt heel triest en ook heel zorgelijk!

    Ook voor jou de allerbeste wensen van 2022 en hopelijk weer met heel vele gezondheid en mooie fotomomenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Loes, Great post and lots of beautiful images.

    BeantwoordenVerwijderen