advanduren

zondag 1 januari 2023

Jaaroverzicht 2022

Bij ons in de buurt is altijd wat te beleven en ook in de omgeving. Door 'n open hartoperatie begin okt. en 3 bijpassen ben ik maar 3 keer op de fiets weggeweest en de rest maar de stad rond gelopen om in beweging te zijn, in okt. en nov. was het rot weer. Gelukkig gaat het erg goed maar ik ben ook wel 'n doorzetter al zeg ik het zelf, Nu wachten op mooi weer. Er komt nog 'n tweede serie aan.

Januari

Kleine Zwanen
Ze zijn dit jaar ook weer aanwezig.

Februari
Steenuil

Ransuil

Amerikaanse Smient.
Ook weer zo'n zeldzame eend, die ik op weg naar huis Just tegenkwam dat hij daar  zat.

Maart
Heggenmus.
Die werkte ook mee, maar door de gemeente zuid holland hebben ze alles weggehaald zoals de bramenstruik en het riet waar veel vogels in broeden, nu is het helemaal open waar iedereen doorheen kan lopen en de vogels kunnen verstoren.

Ooievaar
Het broedseizoen.

Blauwborst.
Ik kijk er weer naar uit.

Waterral.
Dat was 'n gelukje dat hij uit het riet kwam.

                                                                        Veldleeuwerik.                                                                     

Baardman (vrouw)


Baardman (man)

Roodborsttapuit 

Grutto

April
Velduil.
Ferry kreeg 'n melding dus ik achter hem aan fietsen en die fiets niet langzaam dus zei ik hem dat er Beflijsters in de buurt zaten en ik kon uitrusten.

Oranjetipje

Sprinkhaanzanger

Mei
Stelkluut.
Voor het eerst 'n geslaagde broedseizoen.

Koekoek

Kievit (pul)

Kluut
De voorbereiding.

Juni
Steltkluut, 
hier hebben ze jongen waar de ouders erg fel waren.

Oeverzwaluw.
Er zijn fotografen die het liefs de lens voor het gat staan alleen voor 'n perfecte plaatje.

Kleine Karekiet

Tafeleend

Engelse Kwikstaart

Juli
Boerenzwaluw

Lepelaar

Knobbelzwaan met jongen.

Bosrietzanger.
Komt elk jaar op dezelfde plek terug.

Augustus
Roerdomp.
'N gelukje dat ik hem zag in het riet.

Paapje

Porseleinhoen

Roodborst

Paapje

Ralreiger
Ben niet gelijk de eerste dag gegaan want er staan dan zoveel fotografen en de vogel werd ook weer opgejaagd.

Kolibrievlinder

Boomblauwtje

September
Roodpootvalk

Purperreiger

Vuurgoudhaan

Gekraagde Roodstaart

Dodaars

November
Smient

Visarend





4 opmerkingen:

  1. Dag Loes,
    Je laat een indrukwekkende reeks vogels zien die je door het jaar heen gezien hebt. Nu je weer fitter bent ga je er in 2023 ongetwijfeld op uit om dit te evenaren.
    Ik wens je hierbij veel plezier en succes en vooral een gezond 2023.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Loes,

    Een serie met veel hoogtepunten uit 2022. Fijn dat je na die heftige ingreep weer op pad kunt. Je zag en fotografeerde in 2022 veel mooie soorten zoals de steltkluut, de ralreiger en het paapje om nog maar te zwijgen van het poseleinhoen en de Amerikaanse smient. Ik wens jou eveneens het beste voor 2023 met weer veel fotografisch plezier.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel moois gezien afgelopen jaar, en fijn dat je weer op pad kan. Ik zie een foto van jou in finland, maar volgens mij heb ik die blog helemaal gemist. Lijkt mij geweldig dat sneeuwlandschap
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Loes,
    Zo dan, wat veel indrukwekkende soorten heb je afgelopen jaar gezien. Ransuil, Steenuil, Velduil, een koekoek in vlucht, parende kluten een steltkluut in vlucht, ralreiger, roerdomp, porseleinhoen én waterral en dan ook nog Engelse kwik en baardmannen, om maar wat uit de mooie selectie te noemen pffft. Jaloersmakend! Je maakt de serie mooi af met een mooie foto in Finland, het ziet er koud en mooi winters uit. En je staat er leuk op!
    Ik wens je een heel goed 2023 toe en nu je gezondheid weer vooruit gaat ga je vast weer heerlijke buitenmomenten ervaren én foto's delen!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen