advanduren

zondag 21 mei 2023

Weer 'n rondje op de fiets gemaakt, dan kom je altijd wat tegen van ouders met pullen, Schotse Hooglanders en Rietzangers.

Klik op de foto voor 'n groter en 'n beter beeld.

Schotse Hooglanders.
Heb 'n kwartier gewacht omdat er stieren met jongen waren, tot ze uiteindelijk naar rechts gingen.

Fuut met 4 jongen.

Roek.
Aan het foerageren.

Rietzanger (zomergast)
Deze werkte wel mee dat ik hem van dichtbij kon fotograferen.

Rietzanger (zomergast) geringd. 

Rietzanger (zomergast)

Scholeksters.
Op mijn fietstocht kwam ik dat paartje tegen wel helaas met tegenlicht.

Kluut (pul)

Kluten.
Die hun jongen in de gaten houden.

Kluut (Pul)

Kluten (pullen)

Kievit (pul)
Door het hoge gras moet je goed kijken.

Kievit met pullen, 1 gaat onder de veren want daar is het warm.

Kievit met 2 pullen.
1 onder de ouder door de kou en de tweede gaat er ook naar toe.

Kievit (man)

Kievit (man)

Kievit (pul)
Altijd leuk om die kleintjes te zien maar kwetsbaar en de ouders op gepaste afstand alles in de gaten houden.

Kievit (pul)

Tureluur.


En bedankt voor 'n reactie op deze blog.


4 opmerkingen:

  1. Hallo Loes,
    Leuk om te zien die pullen, en ja die zijn heel kwetsbaar. En dan ook nog eens dat koude voorjaar, lijkt me geen succesvol broedseizoen voor de weidevogels.
    Gaaf die Rietzanger, en nog een geringd exemplaar ook.
    Je eerste foto is heel herkenbaar, de stoere Hooglanders van de Broekpolder, altijd bijzonder om te zien daar.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes,
    Je hebt heel wat klein spul gezien. Ook al weet je dat het de tijd van het jaar is, het valt niet altijd mee om de kleintjes te spotten. Schotse Hooglanders zien er indrukwekkend uit. Het is verstandig om ze vrij baan te geven, zeker als er kalfjes zijn.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes,

    Dit fietstochtje heeft je weer een aantal leuke plaatjes opgeleverd. Vooral het jonge spul heb je mooi gefotografeerd, een echt lenteblog. Het is inderdaad maar beter om bij Schotse Hooglanders met jongen uit de buurt te blijven, ze zijn best wel goedaardig, maar met jongen erbij weet je het maar nooit. En terecht, welke ouder wil z'n jongen nou niet beschermen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes, Zo schattig die kleine kluutjes en ook de kleine kieviten. Geweldig dat je ze zo zag. Parende scholeksters moet je ook maar treffen. Ik zou gelijk rechtsomkeert maken als ik die Schotse Hooglanders op mijn pad tegen zou komen....Ik ben er bang voor!! De uitbundig zingende rietzanger is ook fraai!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen