advanduren

zaterdag 25 mei 2019

Schiedam en omstreken

Gelukkig weer 'n paar mooie dagen dus kan ik weer genieten van de natuur, vogels die hun jongen voeren pullen die het tot nu toe overleeft hebben en al vliegen, maar ik hou ook alles in de gaten zoals fotografen die zo dicht mogelijk 'n foto van vogels wilt maken en ze verstoren, als ik op het smalle grindpad  loopt zie je al 'n spoor in het gras wat plat getrapt is om het perfecte plaatje te maken van  vogels. Ook ging ik kijken naar de Knobbelzwanen die op hun nest zitten en tot mijn verbazing zag ik van de week de Zwanen van het nest waren  en hoopte jongen te zien maar van 'n kennis hoorde ik dat veel nesten zijn leeggeroofd door...., zoals eieren en jongen die net uit het ei zijn gekomen dan schieten de tranen in je ogen het is triest maar waar, dat heb ik van betrouwbare bronnen.
Ook zijn er jonge Koolmezen en Pimpelmezen dood gegaan omdat mensen gif op de buxus spuiten, doe dat niet omdat vogels hun jongen voeren met rupsen. Pfff dat is mijn verhaal waar ik het erg moeilijk mee heb.

                                                   Veel kijkplezier, voor mij 'n domper.
                                                  Klik op de foto voor 'n scherper beeld

Dat zijn de Knobbelzwanen waar hun nest is leeggeroofd .
Tjiftjaf

Kievit (pul)

Kievit (pul) de grootste van de 3.

Kievit (pul)

Kievit (pul)

Kievit (pul)

Kievit (pul)

Kievit, laat zich horen naar hun jongen.

Kievit, 

Oorwurm

Roodborsttapuit (vrouwtje)

Rietzanger, die zijn mooiste lied zingt.

Boerenzwaluw, met nestmateriaal.

Boerenzwaluw, bezig met nestmateriaal.

Boerenzwaluw

Zwarte Kraai

Buizerd

Buizerd

Grasmus

Grasmus


                                                 En bedankt voor de reactie op deze blog.

6 opmerkingen:

  1. Hallo Loes,
    Dat is wel een bizar verhaal. Ik denk dan wat moet je met kleine Zwaantjes en half uitgebroede Zwanen eieren? Verkopen? De koper en de verkoper hebben dan flink wat draden in hun kop los zitten.
    Verder weer mooie foto's van je, gaaf de Kievitpullen.
    En inderdaad moet dat gespuit met dat gif maar snel verboden worden.
    Gelukkig zijn de Pimpelmezen bij ons in de tuin al begonnen met hun tweede broedsel.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Loes,
    Ik deel je gevoelens over dat ellendige gif en de roof van de eieren is ook een drama....Maar...je prachtige serie foto's , met name van de jonge kieviten maar ook alle andere mooie vogels, daar kan ik toch heel erg van genieten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Loes, als je het zwanennest bedoeld bij het plasje in het kandelaarbos dan weet ik nu de oorzaak. Mijn vriend Wim toonde een foto die door zijn zoon was gemaakt van het zwanennest met daarop een vos! Kennelijk werd het nest door hem geplunderd. Dat maakt het minder erg... Weer een mooie serie. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,
    ik deel ook je gevoelens over de geroofde zwaneneieren en het gif tegen de buxusmot. Er gaan al zoveel jonge vogeltjes dood en dit gif maakt het alleen maar erger. De ouders doen hun best om de jongen te voeden en dan gaan ze dood!!! Echt vreselijk.
    Je foto's zelf vind ik wel weer heel erg mooi. De vliegende buizerd kon je echt mooi op de plaat leggen maar ook de vliegende roodborsttapuit. De jonge kievit is echt super om te zien. Mooi plaatjes kon je maken zeg. De grasmus is ook al leuk om te zien. Trouwens ... jij laat altijd mooie foto's zien :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik blijf het zeggen, jij weet die vogeltjes altijd te vinden en dan ook nog supermooi vast te leggen. Bij mij zitten ze altijd te ver en als ik mijn camera net het scherpgesteld vliegen ze weg.
    Tja , er zijn vossen die zwaneneieren (of meerkoeteieren) uit de nesten pikken, zeker in deze periode dat ze jongen hebben, kunnen ze dat voedsel goed gebruiken. En dat gif.....dat moet landelijk verboden worden, het maakt zoveel kapot.

    BeantwoordenVerwijderen